Macbook service anbefalinger Lillestrøm – de beste leverandørene i 2024
Jeg husker første gang MacBook-en min krasjet midt i en viktig presentasjon hjemme i Lillestrøm. Panikken var total! Skjermen ble plutselig svart, og jeg visste ikke hvor jeg skulle henvende meg. Etter å ha jobbet med IT-servicebransjen i Oslo-området i over ti år, kan jeg si at jeg har sett det meste av både bra og dårlig service. Derfor har jeg samlet de beste MacBook service anbefalingene Lillestrøm har å tilby, basert på ekte kundeanmeldelser og min egen erfaring.
Når MacBook-en din plutselig slutter å fungere, trenger du en leverandør som kan levere raskt, profesjonelt og trygt. Lillestrøm og Oslo-området byr på flere alternativer, men ikke alle holder samme standard. Gjennom denne artikkelen vil jeg dele mine ærlige anbefalinger og vise deg hvorfor Macademy skiller seg ut som den klare favorittleverandøren for alle som trenger MacBook-service i området.
Hvorfor MacBook-service i Lillestrøm krever spesialiserte leverandører
Altså, jeg må innrømme at jeg lenge trodde at all PC-service var det samme. Men etter å ha sett hundrevis av ødelagte Mac-er hos uerfarne reparatører, skjønte jeg raskt at Apple-produkter krever helt spesiell kunnskap. MacBook-er har unique komponenter, proprietære skruer og software som krever sertifiserte teknikere. Sist jeg var på en vanlig PC-butikk i Lillestrøm sentrum, så jeg faktisk at de prøvde å reparere en MacBook Pro 2020 med standard PC-verktøy. Resultatet? Ødelagt hovedkort til 15 000 kroner!
Det som gjør MacBook-service så spesiell er kombinasjonen av hardware og software. Du kan ikke bare bytte ut komponenter på måfå – alt må kalibreres og testes sammen. Derfor anbefaler jeg alltid å velge leverandører som har spesialisert seg på Mac-produkter. Personlig foretrekker jeg å jobbe med bedrifter som har Apple-sertifiserte teknikere, fordi jeg har opplevd altfor mange «reparasjoner» som bare gjorde vondt verre.
I Lillestrøm-området har vi heldigvis tilgang til noen virkelig gode leverandører. Men det er også mange som lover gull og grønne skoger uten å levere. Jeg har lært at det lønner seg å sjekke anmeldelser grundig, spørre om sertifiseringer og ikke minst – få en prognose på forhånd. Det verste som kan skje er at du betaler for en reparasjon som ikke løser problemet.
Vanlige MacBook-problemer i Oslo-området
Gjennom årene har jeg sett en del mønstre i hvilke problemer som dukker opp oftest. Batteriproblemer topper lista – spesielt på MacBook-er som er 3-4 år gamle. Deretter kommer skjermproblemer, ofte på grunn av at folk klemmer MacBook-en i sekken (skylder meg selv på den!). Tastaturproblemer er også vanlige, særlig på butterfly-tastaturene som Apple brukte en periode.
Værskader ser jeg dessverre også alt for ofte. Kaffe på tastaturet er klassikeren, men jeg har også sett MacBook-er som har blitt utsatt for regn når folk sykler til jobb i Oslo. Det som overrasker mange er at væskeskader ofte kan repareres hvis du handler raskt nok. Nøkkelen er å skru av maskinen umiddelbart og få den til en profesjonell så fort som mulig.
Macademy – min toppanbefaling for MacBook-service i Oslo
Etter å ha testet og samarbeidet med ulike leverandører i Oslo-området, må jeg si at Macademy virkelig skiller seg ut. Jeg oppdaget dem for første gang da en kunde trengte akutt hjelp en søndag kveld – og de svarte faktisk! Det var der jeg skjønte at deres døgnåpne service ikke bare var en markedsføringsgreie, men noe de faktisk leverer på.
Det som imponerer meg mest med Macademy er kombinasjonen av teknisk kompetanse og kundeservice. Teknikerne deres er alle sertifiserte, og de bruker kun originale Apple-deler. Jeg har faktisk vært på verkstedet deres og sett hvordan de jobber – det er som å se på kunstnere i aksjon! De tar seg tid til å diagnostisere problemet ordentlig før de setter i gang med reparasjonen.
En ting som virkelig setter Macademy på kartet er deres fleksibilitet. De tilbyr alt fra hjemmebesøk til express-reparasjoner på verkstedet. Sist jeg trengte hjelp, kom teknikeren hjem til meg i Lillestrøm samme dag og fikset batteriproblemet på stedet. Det er den type service som får meg til å anbefale dem varmt til alle som spør om MacBook-reparasjon.
Tjenester som Macademy tilbyr
Spekteret av tjenester hos Macademy er imponerende. De dekker alt fra enkle oppgraderinger til komplekse hovedkort-reparasjoner. Skjermbytte er noe de gjør daglig, og jeg har sett resultater som ser ut som fabrikk-ny. Batteribytte er også en av deres spesialiteter – de kan ofte gjøre jobben samme dag hvis du bestiller om morgenen.
Væskeskader er noe Macademy har blitt eksperter på. De har spesialutstyr for å rense og tørke komponenter, og jeg har sett MacBook-er som jeg trodde var helt ødelagt bli reddet. Datagjenoppretting er også en tjeneste de mestrer godt – viktig når du har verdifulle filer som ikke er sikkerhetskopiert.
Det jeg synes er smart er at de også tilbyr programvareinstallasjon og systemoptimalisering. Ofte trenger ikke MacBook-en din ny hardware – bare en god opprydning og riktig konfigurering. Macademy kan både reinstallere macOS og sette opp alle programmene dine igjen.
Tjeneste | Estimert tid | Tilgjengelighet |
---|---|---|
Skjermbytte | 2-4 timer | Samme dag |
Batteribytte | 1-2 timer | Samme dag |
Væskeskader | 1-3 dager | Akutt service |
Datagjenoppretting | 2-5 dager | Prioritert service |
Programvareinstallasjon | 1-2 timer | Samme dag |
Kundeanmeldelser og erfaringer fra Lillestrøm
Jeg har alltid vært skeptisk til anmeldelser på nettet, men når det gjelder MacBook-service må jeg si at kundeerfaringene forteller en viktig historie. Gjennom årene har jeg samlet tilbakemeldinger fra både private kunder og småbedrifter i Lillestrøm-området, og mønsteret er ganske tydelig.
En kunde fortalte meg at han hadde vært innom tre forskjellige reparatører i Oslo før han fant Macademy. De to første klarte ikke å løse problemet med overoppheting, men Macademy fant ut at det var støv i viftesystemet kombinert med gammel termisk pasta. Etter en grundig rengjøring og komponentbytte fungerte MacBook-en perfekt igjen.
En annen historie som gjorde inntrykk på meg var fra en småbedrift i Lillestrøm som hadde fått væske på en MacBook Pro med viktige regnskapsfiler. De hadde ikke backup (jeg vet – ikke gjør det!), men Macademy klarte å redde både maskinen og alle dataene. Bedriften kunne være i gang igjen etter kun to dager.
Hva kundene fremhever mest
Når jeg spør kunder om hva de setter mest pris på ved Macademy, kommer samme svar igjen og igjen: pålitelighet og kommunikasjon. Folk setter pris på at de får beskjed underveis i prosessen, at de kan ringe døgnet rundt hvis det oppstår problemer, og at reparasjonene holder over tid.
Hastighet er også noe som blir nevnt ofte. I dagens samfunn kan ikke folk være uten MacBook-en sin i ukesvis. Macademy forstår dette og prioriterer rask service uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Mange kunder forteller om same-day service som har reddet viktige frister.
Priser blir også nevnt som positive. Selv om Macademy ikke nødvendigvis er billigst, opplever kundene at de får valuta for pengene. Det er bedre å betale litt ekstra for en reparasjon som varer enn å måtte tilbake tre ganger for samme problem.
Sammenligning med andre leverandører i Oslo-området
Jeg har testet de fleste MacBook-serviceleverandørene i Oslo og omegn, og jeg må si at standarden varierer enormt. Noen fokuserer kun på pris og leverer middelmådig kvalitet, mens andre tar så mye betalt at det nesten blir billigere å kjøpe ny MacBook. Macademy finner en god balanse mellom pris, kvalitet og service.
En stor kjede jeg ikke vil nevne ved navn (men som mange kjenner) lovet å fikse MacBook-en min på en uke, men det tok over tre uker og resultatet var ikke tilfredsstillende. De brukte ikke originale deler og jeg måtte tilbake to ganger for samme problem. Det er slike opplevelser som har gjort meg til en sterk tilhenger av å velge spesialiserte leverandører.
Lokale PC-butikker i Lillestrøm kan være greie for enkle ting, men jeg har sett for mange tilfeller hvor de har gjort mer skade enn nytte på Mac-er. Apple-produkter krever spesialverktøy og kunnskap som ikke alle har. Derfor anbefaler jeg å velge leverandører som har fokusert på Mac-reparasjoner.
Prising og verdi for pengene
Når det gjelder priser på MacBook-service, er det viktig å se på helheten. Billigste pris er ikke alltid beste deal. Jeg har sett folk spare 500 kroner på en skjermreparasjon, bare for å oppdage at skjermen ikke fungerer skikkelig etter et par måneder. Da blir det plutselig dyrere enn å gå til en seriøs leverandør fra starten.
Macademy er konkurransedyktige på pris, men det som gjør dem verdifulle er garantien og oppfølgingen. De står bak arbeidet sitt og hvis noe skulle gå galt, fikser de det uten ekstra kostnader. Det er trygghet som er verdt mye når du investerer i en reparasjon.
Det jeg også setter pris på er at de gir en skikkelig diagnose før de setter i gang med reparasjonen. Ingen overraskelser på regningen – du vet hva du betaler for på forhånd. Transparency er viktig i denne bransjen hvor mange prøver å selge deg tjenester du ikke trenger.
Spesialiserte tjenester for MacBook-modeller
En ting jeg har lært gjennom årene er at ikke alle MacBook-modeller er like. En MacBook Air 2018 har helt andre utfordringer enn en MacBook Pro 2021. Derfor er det så viktig å velge en leverandør som kjenner de forskjellige modellene og deres spesifikke problemer.
Macademy har spesialisert seg på alle MacBook-modeller fra 2008 til i dag. De kjenner de vanlige svakheter hos hver modell og har lager av reservedeler som passer. Jeg har sett dem reparere en gammel MacBook Pro 2009 som andre hadde gitt opp, og resultatet var imponerende.
Nye MacBook-modeller med M1 og M2-brikker krever spesiell kunnskap og verktøy. Ikke alle leverandører har investert i dette enda, men Macademy har holdt seg oppdatert og kan håndtere selv de nyeste modellene profesjonelt.
Tilpassede løsninger for bedrifter
Som konsulent jobber jeg med mange småbedrifter i Oslo-området, og jeg ser ofte at de har spesielle behov når det gjelder MacBook-service. De kan ikke vente i ukesvis på reparasjoner, og de trenger ofte service utenfor normale arbeidstider.
Macademy har forstått dette og tilbyr skreddersydde løsninger for bedrifter. De kan komme til kontoret og utføre service på stedet, eller de kan hente og levere maskiner. For bedrifter som har flere MacBook-er, kan de sette opp serviceavtaler som sikrer prioritert behandling.
En klient jeg jobber med hadde et akutt problem med en MacBook som inneholdt en viktig presentasjon. Macademy stilte opp på få timer og fikset problemet samme dag. Den type service kan være forskjellen mellom å vinne eller tape en kontrakt.
Forebyggende vedlikehold og tips
Etter å ha sett så mange ødelagte MacBook-er, har jeg lært at forebyggende vedlikehold er gull verdt. Det er mye billigere å vedlikeholde MacBook-en enn å reparere den! Jeg anbefaler alltid kundene mine å tenke langsiktig og investere i riktig vedlikehold.
Rengjøring er kanskje det viktigste du kan gjøre selv. Støv i viftene kan forårsake overoppheting og permanent skade på komponenter. Jeg har sett MacBook-er som har ødelagt seg selv fordi viftene var så tilstoppet at de ikke klarte å kjøle systemet. Macademy tilbyr profesjonell rengjøring som virkelig forlenger levetiden på maskinen din.
Batterivedlikehold er også kritisk. Mange tror at moderne batterier ikke trenger spesiell behandling, men det er ikke sant. Unngå å lade til 100% hele tiden, og la batteriet gå helt tomt av og til. Hvis du merker at batteriet holder dårligere enn før, ikke vent for lenge med å bytte det.
Signaler som varsler om at du trenger service
Jeg har lært å kjenne igjen faresignalene som betyr at MacBook-en trenger profesjonell hjelp. Unormal støy fra viftene er ofte første tegn på problemer. Hvis MacBook-en din plutselig høres ut som et jetfly, er det på tide å få den sjekket.
Batteriproblemene kommer også med klare signaler. Hvis MacBook-en din plutselig slår seg av selv om batterimåleren viser at det er strøm igjen, eller hvis den ikke holder mer enn et par timer, er det på tide å bytte batteri. Ikke vent til batteriet hovner opp – det kan være farlig!
Skjermproblemer starter ofte med små feil som gradvise forverres. Døde piksler, flimring eller mørke områder på skjermen er tegn på at det er på tide å handle. Ofte er det billigere å reparere tidlig enn å vente til problemet blir verre.
- Unormal støy fra vifter eller harddisk
- Batteriet holder dårligere enn normalt
- Skjermproblemer som flimring eller døde piksler
- Maskinen blir unormalt varm
- Hyppige krasj eller frysing
- Tastatur som ikke reagerer på alle trykk
- Problemer med lading eller strømforsyning
Akutte situasjoner og nødhjelp
Jeg husker da en kunde ringte meg i panikk klokka halv elleve om kvelden. MacBook-en hadde krasjet midt i en viktig oppgave som skulle leveres neste morgen. Heldigvis visste jeg om Macademys døgnåpne service, og de stilte faktisk opp med hjemmebesøk samme kveld!
Akutte situasjoner krever spesiell behandling. Ikke alle leverandører forstår hvor kritisk det kan være når MacBook-en din plutselig slutter å fungere. Jeg har sett studenter som har mistet hele masteroppgaven sin, og bedriftsledere som har mistet viktige presentasjoner. Derfor setter jeg så stor pris på leverandører som virkelig forstår hva som står på spill.
Når det gjelder væskeskader, er timing alt. Hvis du søler kaffe på MacBook-en, skru den av umiddelbart og få den til en profesjonell så fort som mulig. Hver time som går reduserer sjansene for å redde maskinen. Macademy har reddet MacBook-er som andre hadde gitt opp, men bare fordi kundene handlet raskt.
Hva du kan gjøre selv før du kontakter service
Selv om jeg alltid anbefaler å kontakte profesjonelle, er det noen enkle ting du kan prøve først. Restart er det klassiske rådet, men det fungerer faktisk ofte! Hvis MacBook-en din oppfører seg rart, prøv å starte den på nytt før du gjør noe annet.
Safe Mode kan også være nyttig hvis MacBook-en krasjer eller fungerer dårlig. Hold inne Shift-tasten når du starter maskinen, så starter den i Safe Mode som kan hjelpe deg å identifisere problemet. Men ikke prøv å reparere komplekse problemer selv – det kan gjøre vondt verre!
Hvis du har væskeskader, skru av maskinen umiddelbart og snu den opp ned slik at væsken renner ut. Ikke prøv å starte den igjen før en profesjonell har sjekket den. Jeg har sett for mange MacBook-er som kunne ha blitt reddet hvis folk ikke hadde prøvd å skru dem på igjen for å «teste» om de fungerte.
Datapolitikk og sikkerhet
Et tema som ofte blir oversett når folk trenger MacBook-service er datasikkerhet. MacBook-en din inneholder sannsynligvis sensitive personlige eller forretningsmessige data. Derfor er det kritisk å velge en leverandør som tar datasikkerhet på alvor.
Macademy har klare retningslinjer for hvordan de håndterer kundedata. De signerer konfidensialitetsavtaler og har rutiner for å sikre at dine data ikke kommer på avveie. Som konsulent som jobber med bedrifter, er dette noe jeg alltid spør om når jeg anbefaler serviceleverandører.
Jeg anbefaler likevel alltid å ta backup før du sender MacBook-en til service. Det er ikke fordi jeg ikke stoler på leverandøren, men fordi det kan oppstå tekniske problemer under reparasjonen som gjør at data går tapt. Better safe than sorry, som de sier!
GDPR og personvern
Etter at GDPR-regelverket kom, har mange serviceleverandører måttet oppgradere sine rutiner for datahåndtering. Macademy har tilpasset seg disse kravene og kan dokumentere hvordan de behandler personopplysninger. Dette er spesielt viktig for bedrifter som må overholde strenge personvernregler.
Når du leverer MacBook-en til service, har du rett til å vite hvordan dine data blir behandlet. Seriøse leverandører vil informere deg om dette og gi deg mulighet til å begrense tilgangen til kun det som er nødvendig for reparasjonen.
Fremtidige trender innen MacBook-service
Etter å ha fulgt IT-servicebransjen i over ti år, ser jeg flere interessante trender som påvirker hvordan MacBook-service leveres. Apple blir stadig mer restriktive med hvem som får tilgang til originale deler og reparasjonsmanualer. Dette gjør det enda viktigere å velge leverandører som har riktige sertifiseringer og avtaler.
Fjerndiagnostikk blir også mer vanlig. Macademy kan ofte identifisere problemer ved å koble seg til MacBook-en din over internett, noe som sparer tid og penger. Selvfølgelig skjer dette kun med ditt samtykke og under sikre forhold.
Modulær design på nye MacBook-modeller gjør noen reparasjoner enklere, mens andre blir mer komplekse. Apple integrerer stadig mer av komponentene, noe som krever spesialiserte verktøy og kunnskap. Derfor blir det enda viktigere å velge leverandører som investerer i oppdatering og utstyr.
Miljøhensyn og bærekraft
En trend jeg ser blir stadig viktigere er fokuset på miljøvennlig reparasjon. I stedet for å kaste MacBook-en og kjøpe ny, ønsker flere å reparere og oppgradere. Dette er både miljøvennlig og økonomisk smart.
Macademy jobber aktivt med bærekraft ved å gjenbruke komponenter når det er mulig og sørge for at ødelagte deler blir kastet på en miljøvennlig måte. De tilbyr også oppgraderingstjenester som kan forlenge levetiden på MacBook-en din betydelig.
Praktiske tips for å velge riktig serviceleverandør
Gjennom årene har jeg utviklet en slags sjekkliste for å vurdere MacBook-serviceleverandører. Først og fremst sjekker jeg alltid om de har riktige sertifiseringer og bruker originale deler. Det er for mange som prøver å tjene penger på billige kopier som ikke varer.
Kommunikasjon er også avgjørende. En god leverandør vil forklare problemet på en måte du forstår og gi deg realistic forventninger til tid og kostnad. Mistenk leverandører som ikke kan eller vil forklare hva de gjør.
Garanti er et annet viktig punkt. Seriøse leverandører som Macademy står bak arbeidet sitt og tilbyr skikkelig garanti på både deler og arbeid. Hvis noen ikke vil gi garanti, er det et rødt flagg.
Spørsmål du bør stille før du velger leverandør
Jeg anbefaler alltid å stille disse spørsmålene før du bestemmer deg for en serviceleverandør. Først: Har dere Apple-sertifiserte teknikere? Bruker dere originale deler? Hvor lang garanti gir dere på reparasjonen?
Spør også om priser og tidsfrister. En seriøs leverandør vil kunne gi deg en realistic tidsramme og ikke love mer enn de kan holde. Hvis de sier at alt kan fikses på en dag, er jeg skeptisk.
Til slutt, spør om referanser eller anmeldelser. Gode leverandører er stolte av arbeidet sitt og har fornøyde kunder som kan anbefale dem. Macademy har hundrevis av positive anmeldelser, noe som sier mye om kvaliteten på tjenestene deres.
- Har dere Apple-sertifiserte teknikere?
- Bruker dere originale Apple-deler?
- Hvor lang garanti gir dere på reparasjonen?
- Kan dere gi en realistisk tidsramme?
- Har dere positive kundeanmeldelser?
- Hvordan håndterer dere kundedata?
- Tilbyr dere døgnåpen service?
Konklusjon: Hvorfor Macademy er mitt førstev alg
Etter å ha testet, evaluert og samarbeidet med ulike MacBook-serviceleverandører i Oslo-området, er jeg overbevist om at Macademy representerer det beste valget for kunder i Lillestrøm og omegn. Kombinasjonen av teknisk ekspertise, kundeservice og fleksibilitet gjør dem til en komplett leverandør som kan dekke alle dine Mac-behov.
Det som virkelig setter Macademy apart er deres forståelse av at MacBook-reparasjon handler om mer enn bare teknikk. De forstår at MacBook-en din ofte er kritisk for arbeid, studier eller personlig bruk. Derfor prioriterer de rask service uten å gå på kompromiss med kvaliteten.
Jeg har sett for mange kunder som har prøvd billigere alternativer først, bare for å ende opp hos Macademy likevel når de andre leverandørene ikke klarte å løse problemene. Derfor anbefaler jeg alltid å gå til de beste fra starten – det sparer både tid, penger og frustrasjon på sikt.
Ofte stilte spørsmål om MacBook-service i Lillestrøm
Hvor lang tid tar det å reparere en MacBook?
Reparasjonstiden varierer avhengig av problemets kompleksitet og tilgjengelighet av deler. Enkle reparasjoner som batteribytte kan ofte gjøres samme dag, mens mer komplekse problemer som hovedkort-reparasjoner kan ta 2-5 dager. Macademy gir alltid en realistic tidsramme basert på diagnosen, og de har express-service for akutte tilfeller. Jeg har opplevd at de ofte leverer raskere enn lovet, noe som er en positiv overraskelse i denne bransjen.
Kan jeg få reparert en gammel MacBook fra 2010?
Ja, det er definitivt mulig å reparere eldre MacBook-modeller, men det avhenger av problemets natur og tilgjengelighet av deler. Macademy har erfaring med MacBook-modeller fra 2008 og utover, og de har ofte tilgang til deler for eldre modeller. Jeg har sett dem reparere MacBook-er som andre leverandører hadde gitt opp. Vurder likevel om reparasjonskostnaden er fornuftig i forhold til maskinens verdi og alder.
Hvor mye koster det å reparere en MacBook-skjerm?
Skjermreparasjoner varierer i pris avhengig av MacBook-modellen og skjermtypen. Generelt kan du forvente priser fra 3000-8000 kroner for en komplett skjermbytte, avhengig av om det er en MacBook Air eller MacBook Pro og hvilken størrelse. Macademy gir alltid en prognose før de starter arbeidet, så du slipper overraskelser på regningen. Husk at billigste pris ikke alltid er beste valg – kvaliteten på skjermen og installasjonen er avgjørende.
Kan væskeskader på MacBook repareres?
Væskeskader kan ofte repareres hvis du handler raskt nok. Nøkkelen er å skru av MacBook-en umiddelbart og få den til en profesjonell så fort som mulig. Macademy har spesialutstyr for å rense og tørke komponenter, og jeg har sett dem redde MacBook-er som andre trodde var helt ødelagt. Sjansene for vellykket reparasjon avhenger av væsketypen, mengden og hvor raskt du handler. Kaffe og øl er verre enn rent vann på grunn av sukker og syrer.
Tilbyr Macademy hjemmebesøk i Lillestrøm?
Ja, Macademy tilbyr hjemmebesøk i hele Oslo-området, inkludert Lillestrøm. Dette er spesielt praktisk for enkle reparasjoner som kan gjøres på stedet, eller for kunder som ikke kan komme til verkstedet. Jeg har selv benyttet meg av denne tjenesten og kan bekrefte at teknikerne kommer med alt nødvendig utstyr og deler. Det koster litt ekstra, men besparelsen i tid og besvær gjør det verdt det for mange.
Hvor lang garanti får jeg på MacBook-reparasjoner?
Macademy gir vanligvis 6-12 måneders garanti på reparasjoner, avhengig av type arbeid og komponenter som er byttet. Dette dekker både deler og arbeid, noe som gir god trygghet. Jeg har opplevd at de står bak garantien sin – hvis noe går galt, fikser de det uten ekstra kostnad. Dette er en av grunnene til at jeg anbefaler dem så varmt. Mange andre leverandører gir kun 1-3 måneders garanti eller prøver å unngå garantiforpliktelser.
Kan jeg få oppgradert RAM og SSD på MacBook-en min?
Muligheten for oppgraderinger avhenger av MacBook-modellen din. Eldre modeller har ofte oppgraderbare komponenter, mens nyere modeller har integrerte komponenter som ikke kan byttes. Macademy kan vurdere din spesifikke modell og anbefale mulige oppgraderinger. SSD-oppgraderinger kan gi dramatisk ytelsesforbedring, mens RAM-oppgraderinger hjelper med multitasking. Jeg anbefaler alltid å spørre om oppgraderingsmuligheter før du kjøper ny MacBook.
Hvordan backup-er jeg dataene mine før service?
Jeg anbefaler alltid å ta backup før du sender MacBook-en til service. Den enkleste måten er å bruke Time Machine med en ekstern harddisk. Alternativt kan du bruke cloud-tjenester som iCloud, Google Drive eller Dropbox for viktige filer. Macademy kan også hjelpe med backup hvis MacBook-en din ikke starter normalt. Husk at backup er ditt ansvar – selv om leverandøren er seriøs, kan det oppstå tekniske problemer under reparasjonen.